Utuinen kyseli kommentissaan miten kirjastoasiakas voisi olla tyytymätön, kirjastothan ovat ihania paikkoja. Kyllä vain, ihania paikkoja ja ylivoimaisesti suurin osa asiakkaista vaikuttaa kutakuinkin tyytyväisiltä palveluihin, mutta sellaista kirjastoa ei taida ollakaan, jossa ei myös joskus valitettaisi (tiskin molemmin puolin). Kaikki tyytymättömyyden aiheet eivät tietenkään näy tiskin ammattipuolelle eivätkä kaikki tyytymättömät kirjoita valituspalautteita. Mutta on myös vakivalituksia tai niihen rinnastuvia lausahduksia, joihin kirjastolaiset törmäävät säännöllisesti. Esimerkiksi:

  • uusimpia kirjoja ei löydy hyllystä ("emme ole kirjakauppa")
  • tässä on liikaa sivuja ("ohuin kirja ei välttämättä ole helppotajuisin")
  • kirja oli vielä kuukausi sitten tuolla hyllyssä ("huono valinta kokoelmaan, jos ei kukaan lainaa")
  • liian vähän tietokoneita ("mikä kirjaosasto poistetaan ja tehdään siitä tietokonehuone?")
  • eikö kirjastoissa enää vaadita hiljaisuutta ("ei, mutta huutamista ei suositella")
  • tarvitsen kirjan esitelmää varten nyt heti ("miksi ette varannut sitä viikko sitten")
  • tämä kirja löyhkää tupakalle ("hyi")
  • miksi täällä saa olla koiria ("koirat eivät hauku henkilökuntaa")
  • miksi tänne ei saa tuoda koiria ("allergiaa")
  • kahvio olis kiva ("niin olis")
  • miksi minun pitää korvata kirja, sehän oli jo ihan rikki ("jätä kuule ihan vaan omat kirjasi sateeseen")
  • v***u ("sinäkö sen hajupommin toit lastenosastolle")
  • voisitte ilmoittaa, kun kirja erääntyy ("luenko kirjankin puolestanne")
  • miksi teillä on vain yksi kappale kutakin kirjaa ("fyrkkavaje")
  • minä soitan kirjastotoimenjohtajalle ("tässä on puhelinnumero"), tunnen hänet ("minä en")
  • onko mahdollista jättää valitus ("tässä lomake ja kynä, olkaa hyvä").