42888.jpg Ensimmäisen Mirjami Hietalani luin kannen takia. Kansikuvaksi valittu Jan Vermeerin The Kitchen Maid houkutteli tarttumaan minulle ennestään tuntemattoman kirjailijan teokseen. Hyvä tyttö (1995) ei pettänyt kannen asettamia varovaisia odotuksia. Pidin kirjasta paljon ja luin myös hänen myöhemmät romaaninsa Makeat muistot (1997) ja Korkeat huoneet (1999). Viime vuonna ilmestynyttä Amandaa osasin jo odottaa.

Kun nyt katselen Hyvän tytön kannessa olevaa Vermeerin taulua, oivallan miten loistava valinta se on ollut. Taulu nimittäin heijastelee monia Hietalan romaanien keskeisiä piirteitä. The Kitchen Maidissa yksin oleva nainen kaataa kannusta maitoa, pöydällä on leipää, ympärillä muutamia harvoja tavaroita. Kuvan tunnelma on hyvin rauhallinen. Hietalan päähenkilöt ovat yksinasuvia eronneita keski-ikäisiä naisia, joiden elämää ja arkea kuvataan tarkasti. Romaanit etenevät verkkaiseen tahtiin, pienten arkisten tapahtumien avulla kuvataan naisen elämän muutoksia ja oman identiteetin löytymistä ja vahvistumista. Ruuanlaitto on teoksissa tärkeässä asemassa, vaikkeivät teokset mitään ruokaromaaneja olekaan. Leipominen ja ruuanlaitto, määrätyt ruokalajit ja kakut ovat linkkejä lapsuuteen ja koko perheen yhtenäisyyteen. Äidin reseptit esimerkiksi Hyvässä tytössä auttavat päähenkilö Vilmaa käsittelemään äidin lähestyvää kuolemaa ja Makeissa muistoissa syntymäpäiväaterian suunnittelu on Pellan yritys rakentaa uudenlaista suhdetta sisariinsa.

Vermeerin taulussa tila on yksityinen, keittiö tai vastaava. Nainen tekee työtään sisätilassa mutta hänellä on näkymä ulkomaailmaan edessä olevan ikkunan kautta. Hietala tarkastelee asioita yksityisestä tilasta käsin. Oma koti ja muiden asunnot, niiden henkimä tunnelma tai ikkunasta avautuva maisema, ovat tärkeitä. Kesäpaikka tai Amandan puutarhapalsta liittyvät myös yksityiseen tilaan. Julkinen tila on Hietalan teoksissa pääasiassa kaupunkimaisema katuineen ja puistoineen. Näkökulma ulkomaailmaan on samalla myös mahdollisuus katsoa omaan sisimpään. Työ, lasten perheet, läheisten kanssa tehdyt ulkomaanmatkat sekä päähenkilön lukemat kirjat ovat teitä yksityisen tilan ulkopuoliseen maailmaan, mutta samalla ne ovat matkoja omaan itseen ja muistoihin. Taideteoksena The Kitchen Maid viittaa myös romaanien naisten kulttuuriharrastuksiin, he lukevat ja pitävät kuvataiteesta.