Naiset rakastavat vaatteita, naisista on ihanaa kierrellä vaatekaupoissa, naiset haluavat aina tyypittää uudet vaatepuodit ja naiset ovat jatkuvasti kiinnostuneita muodista. Olen omituinen nainen. Kyllä minä vaatteista pidän ja olen niistä kohtuullisen kiinnostunutkin, mutta en erityisemmin pidä vaatekaupoissa kiertelystä, uusiin vaatekauppoihin ajaudun siinä vaiheessa kun ne ovat kaupunkikuvaan vakiintuneita puoteja ja naistenlehtien muotisivujen yli yleensä harpon. Jos jään katselemaan niitä, minussa herää vastustamaton halu kirjoittaa kirpeitä yleisönosastokirjeitä lehden toimitukseen ja kyseenalaistaa muotitoimittajien naiskäsitys. Koska en osaa kirjoittaa älyllisen pisteliäästi, en kirjoita toimitukseen enkä selaile muotiliitteitä.

En pidä vaatteiden sovittelusta ja siksi ostan suurimman osan vaatteistani sovittamatta. Muistan jo lapsuudesta miten valitin ja ruikutin vaateostoksilla, mikään ei kelvannut eikä mitään ostettu. Kauppakierrokset olivat hermojaraastavia kokemuksia äidille ja tyttärelle. Seuraavana päivänä äitini yleensä palasi liikkeeseen ja osti nyrpistellen koettelemani vaatteen. Kotona minä olin sitten uuteen ostokseen täysin tyytyväinen. Nykyisin kun äitini ei enää osta vaatteitani, saan olla iloinen, että minulla ylipäänsä on sopivaa ja lähes asiallisen näköistä päällepantavaa.

Kyllä minä haaveilen siitä, että minulla olisi vaatekaappi täynnä ihania toisiinsa sopivia ja sointuvia vaatteita, kenkähylly täynnä erilaisia vaatteisiin sopivia jalkineita ja asustehyllyillä mitä merkillisimpiä ja hassuimpia – mutta edelleen vaatteisiin sopivia – laukkuja ja huiveja. Saavuttaakseni haaveeni minun pitäisi alkaa nauttia shoppailemisesta, nimenomaan nauttia. Kun pääsen irralleni vaatekauppaan olen nopea teho-ostaja, ostan paljon kerralla, koska sitten ei tarvitse vähään aikaan kaupoilla käydä. Ymmärrettävästi en välty virheostoksilta. Nauttimisen lisäksi pitäisi olla paljon rahaa, mukavat kengät, sopiva sää, hyvää seuraa, viihtyisiä kahviloita, varma maku ja vaatehuone.

Olen omituinen nainen. En edes omista korkokenkiä.