Näin unta, että rastatukkainen nainen soitti ovikelloa, ja puhui miehelleni. Mies huusi minua ovelle keskustelemaan. Sanoin, että olen jo valinnut ehdokkaani vaaleissa, mutta miehen mielestä asia oli tärkeä ja minun pitäisi tulla. Nuori nainen oli vakava ja kertoi, että Osku Pajamäestä oli tullut isä. Nyt nainen oli keräämässä adressiin nimiä, koska Osku aikoi omia vauvan hoidon kokonaan itselleen. Minä en asiasta hermostunut vaan sanoin tytölle: "No ainakaan Osku ei voi imettää. Ja kyllä hän kohta palaa maan pinnalle, kun hänen pitää herätä aamulla aikaisin ja monta kertaa yössä, vaihtaa vaippoja, tulkita vauvan itkuja ja olla koko ajan vauvan kanssa. Kun hän huomaa kuinka paljon työtä vauvan hoitamisessa on, hän kyllä muuttaa mielensä." Unessa minulla oli hyvin tietäväinen ääni, olin niin Tätiä ja ikävä kyllä hieman ylemmyydentuntoisen kuuloinen, kun opetin nuorelle naiselle mitä kaikkea vauvanhoitoon kuuluukaan. Uni loppui enkä tiedä lohduttuiko neitonen sanoistani vai kokiko hän edelleen Oskun aikeet suureksi uhkaksi ystävänsä ystävättärelle, joka ilmeisesti oli vauvan äiti.

Minulla ei ole aavistustakaan miksi näin moista unta. En ole törmännyt Oskun kirjoituksiin tai haastatteluihin pitkään aikaan enkä edes tiedä onko hän isä. Olikohan uneni jonkinlainen kannanotto sen puolesta, että isät osallistuisivat enemmän vauvojen hoitoon? Vai oliko uneni taustalla luulo, että jotkut naiset omivat itselleen vauvan hoidon? En tiedä, unen logiikan kanssa en ala riitelemään. Mutta ainakaan tämän unen taustalla ei soinut euroviisuja.