Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
30.06.2007 - 10:40
Tamminen, Rimminen, Seppälä, Tervo, Hotakainen, Raittila. Siinä kustantajien ehdotuksia suomalaisen naurun kärkinimiksi. Miksiköhän minua herrojen teokset eivät naurata? Tai jos naurattavat, niin harvoin ja pienesti (tosin Rimmistä en ole lukenut, joten hän olkoon edelleen kysymysmerkki).

Hesarin kulttuurisivujen eilinen artikkeli Nauru katosi suomalaisesta romaanista herätti monenlaisia ajatuksia, muun muassa sen minkälaista kirjallisuutta kyseisessä artikkelissa arvostetaan ja mitä kirjailijoita kustantajat ja toimittaja haluavat mainita. Yksi lähtökohta on tietysti se, että "railakas huumori nähdään edelleen lähinnä miesten lajina". Artikkelissa haikaillaan myös älykästä ja aidon myötätuntoista huumoria. Älykästä naurua löytyy kuulemma lastenkirjoista, sarjakuvista ja nykynäytelmistä.

Kirjailija Tuuve Aron kommentti miesten huumorin varjossa kasvaneen naisten huumorin vallankumousarvosta on hyvä: naisten huumori "kumpuaa marginaalista ja sisältää parhaimmillaan tuoreen ja vaihtoehtoisen näkökulman maailmaan. Naisten kirjoittama huumori on usein terävää ja itseironista, rohkeampaa kuin monesti paikalleen jämähtäneet ja itsestään selvät miehiset nauratukset" (HS 29.6.2007, C 1). Toimittaja ei tekstissään tartu tähän, ei kysele kirjailijoiden nimiä (tai ei ainakaan kirjoita niitä julki) vaan siirtää puheenvuoron Petri Tammiselle, jonka mielestä pojilta on nauru kielletty, kun taas tytöille on kikatus ja itku sallittua. Naisissa vain piipahdetaan – kirjailijoistakin mainitaan vain Aro ja Leea Klemola – mutta miesten listaa väännetään oikein urakalla.

Suomalaista naisten kirjoittamaa huumoria kuitenkin on, sitä kaivattua älykästä ja myötätuntoistakin. Usein naishuumori ei pyri pelkästään naurattamaan, vaan huumorin avulla käsitellään vaikeita asioita, sanotaan painavaa asiaa. Artikkelissa mainittujen naisten lisäksi huumoria ovat teoksissaan käyttäneet muun muassa Anna-Leena Härkönen, Anita Konkka, Kirsti Ellilä, Tuija Lehtinen, Niina Hakalahti, Enni Mustonen (aka Kirsti Manninen), Eeva Nikoskelainen, Sinikka Nopola, Sisko Istanmäki, Kiti Kokkonen, Katja Kallio, Anja Erämaja (proosarunot käyvät kertomuksista).

Onko niin, että miestoimittaja ja kustantajat eivät ole kiinnostuneita naisten huumorista, koska se on jotain muuta kuin huumori-ikoniksi nostetun Aleksis Kiven komiikka? Ollaksesi humoristi Suomenmaassa on oltava mies? Oikeaa huumoria ei synny naisen arkipäivästä ja näkökulmasta? Onko naisten itseironia liian vaikeaa? Vai onko laji väärä, kirjat liian kevyitä? Onko naisten huumori suorastaan liian pientä, sellaista joka ei yritä ottaa tilaa haltuun naurattamisella, vaan jättää hyrisevät oivalluksen hetket lukijalle?

Naisten usein pienesti viljelemä tarkkanäköinen huumori naurattaa minua, ehkä siksi että kosketuspintaa löytyy enemmän. Tampereen yliopiston mediakulttuurin professori Mikko Lehtonen puhuu äijänaurusta. Entäs naiskirjailijoiden nauru? Akkakäkätystä, muijahuumoria, tyttöjen tirskuntaa? Nais(ten)naurua? Liian vaikeaa, liian hankalaa? Aliarvostettua?

allyalias kirjoitti 30.06.2007 - 12:30
Helvetin hyvä puheenvuoro, Tuima!!! Olen ihan täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Sovinnaisuuden rajoja ja konventioita huumorin keinoin rikkovat nyky-Suomessa nimenomaan naiset!
Fredrika kirjoitti 30.06.2007 - 12:34
Juu, ja sillä totisuudellahan se Heli Laaksonenkin käy vetämässä salit loppuunmyydyiksi.

Ja Rosa Liksom - siinä on kivenkaltainen huumorikin jo lähellä. Rehevyyttä ja alkuvoimaa myös.

Synkkihän nuo romaanit, jos hakee vain väärästä paikasta. Menee Seppälän luo, ja kyselee hauskan perään... on siinä ideaa tottavie. Synkempää kaveria kun saa hakea.
Aron kommentti naisen naurajantehtävästä on kuitenkin tosi, nauratti eli eli. Pätee ainakin Tervoon, joka on nauratushuumoria jos mikä. Mutta että joku mies kirjoittaisi Kiven tyyliin hölmöystarinoita nykymiehestä - taitaisi olla vähän kivinen tie läpäistä kritiikki. Nykymies ei ehkä kestäisi sitä - epäilen vahvasti.

Suomalaisen naisen naurulla on syvät juuret Kantelettareen saakka, joskin se nauru sekoittuu väliin itkuun. Värttinän alkukauden lauluissa oli sitä aika paljon, joku Miinan laulu esimerkiksi. Ironiaa siinä on paljon, mutta taitaa ollakin niin, että ironia ei ole miesten laji. Ja nauratushuumori on siirtynyt tv-sketseihin.
Elegia kirjoitti 30.06.2007 - 12:53
Täytyy yhtyä kaikkiin edellisiin.

En ole kovin paljon suomalaista kirjallisuutta lukenut, mutta kerron silti mutu-mieleipiteen.

Hotakaiselta olen lukenut yhden teoksen (Juoksuhaudantie). Sen piti olla tosi hauska ja naurattava. No, ei se ihan huonokaan ollut, mutta olen minä "parempaakin huumoria" lukenut.

Paasilinnan kirjat usein naurattavat. Jotenkin tuntuu, että miesten kirjoittama huumori on lakonisempaa, yksinkertaisempaa. Naisten huumoria ajatellessa tulee mieleen hersyvyys ja runsaseleisyys.

(Tämä siis raaka kärjistys: poikkeuksia toki on.)
Tuima kirjoitti 30.06.2007 - 15:42
Ally, keskustelua saa jatkaa omilla puheenvuoroilla!

Fredrika, totta, Liksom ja Laaksonen kuuluvat ehdottomasti mukaan ja moni muukin. Miksiköhän miesten huumoria arvostetaan enemmän? Onko olemassa jokin erityinen inhorealismista, jyrkkyydestä, viinasta ja yleisestä huijaamisesta syntyvä huumorin laji, jota arvostetaan enemmän kuin arjen terävänäköistä käsittelyä? Olisiko peräti niin, että naiset voivat olla itseironisia mutta miehet harvemmin?

Elegia, minusta kyseinen teos ei ollut lainkaan hauska, ainakaan en tajunnut sen huumoria. Sydänkohtauksia, eli, Kuinka tehtiin Kummisetä on paljon hauskempi ja siinä Hotakainen osoittaa kykynsä kirjoittaa paikoin liki feminististä tekstiä. Paasilinna on minusta hauskimmillaan alkupään tuotannossaan. Naisten huumori on usein jotenkin monimielistä. En tiedä onko se niin erilaista kuin kirjahuumorilta odotetaan (naiset eivät taida kirjoittaa krapulapierukomiikkaa, vaikka tätä ei kai odoteta miehiltäkään), ettei se mene läpi. Tai sitten naisten kirjat määritellään viihteeksi ja siitä ei sovi puhua käsiteltäessä niinkin vakavaa aihetta kuin huumorin puute suomalaisessa kaunokirjallisuudessa.
Obeesia kirjoitti 30.06.2007 - 16:52
Ehkäpä kyseiset toimittajat eivät ole lukeneet naisten kirjoittamia kirjoja.

Naisten huumori on usein tilannekomiikkaa ja/tai piilonaurua. Se pitää löytää.

Juoksuhaudantietä en jaksanut edes loppuun.

Mainittiinko muuten mieshumoristeista Antti Tuuria? Tuurin huumoria eivät monet Pohjanmaan ulkopuolella eläneet huomaa ollenkaan.
Celia kirjoitti 30.06.2007 - 17:02
Loistava puheenvuoro, Tuima!

Tarkoin harkittuja ja painavia sanoja suomalaisen huumorin ja sitä krijoittavien kirjailijoiden puolesta! Voisitko tarjota kirjoitustasi vastineeksi Hesarin yksisilmäisille kulttuuritoimittajille? Näköjään maamme johtavin maakuntalehti ei vieläkään näe muita kirjailijoita kuin miehet. (Naiset ovat marginaalia ja heitä tituleerataan NAISkirjailijoina :P)

Tuima kirjoitti 30.06.2007 - 18:47
Obeesia, ei mainittu, nuo tekstissä luettelemani olivat kustantajien mielestä Suomen humoristihuiput. Tuuri on hieno humoristi olematta varsinainen, jonka huumori vetoaa mieskirjailijoista minuun eniten, hänen pienieleisyytensä vain voi hämätä. Luultavasti pitää ymmärtää pohjalaisuudesta jotain hoksatakseen Tuurin huumorin.

Celia, kolme viimeistä kappaletta ovat puhtaasti omaa tekstiäni, alkukappaleet referoivat Hesarin tekstiä. En ole ajatellut tarjota, mutta Hesarin sivuilla voi osallistua keskusteluun aiheesta Kuka kotimainen kertoja sinua naurattaa?: http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=64572&messageID=1206802&
Elegia kirjoitti 01.07.2007 - 06:46
Vähän vielä: Sain trauman Hotakaisesta. Eräs ystäväni kehui häntä minulle ja siksi ajattelin itseäni sivistääkseni ja ajanhermolla pysyäkseni tarttua johonkin hänen kirjaansa.

Taisi siis olla väärä valinta - Juoksuhaudantie ei näet houkutellut tarttumaan enää ikinä mihinkään Hotakaisen kirjaan. Ehkä uskaltaudun joskus lukemaan tuon mainitsemasi Sydänkohtauksia (eli kuinka tehtiin kummisetä).

Jokseenkin turhaa on mielestäni se, että pitää lajitella kirjallisuutta sukupuolenkin mukaan. Joskus se on ihan aiheellista, mutta esimerkiksi huuomrin perään haikailtaessa se ei oleellista. Paitsi tietenkin siinä tapauksessa, ettei toimittajan mielestä naisten kirjoittamaa huumoria ole olemassa.

Sitälon voisi miettiä, että mikä on huumoria. Eiväthän samat asiat naurata kaikkia. Ja toisaalta huumorillisia (koomisia) sävyjä voidaan piilottaa tekstin tietyin sanavalinnoin. Kaikkea ei tarvitse vääntää rautalangasta.

Tuima kirjoitti 01.07.2007 - 08:50
Kaikesta kuulemastani hehkutuksesta huolimatta minäkään en pitänyt Juoksuhaudantiestä.

Niin, mikä on huumoria? Ehkä artikkelissa kyse oli juuri siitä, että toimittaja etsi määrätyn tyyppistä huumoria, samoin kustantajat, vaikka mainittu listan mieskirjailijat ovatkin aika erilaisia. Naisten itseironinen huumori ei ilmeisesti vastaa sitä mitä artikkelissa haettiin.

Kirjailjan sukupuolella ei ole merkitystä - ja samalla on. Merkitystä sillä on silloin, kun esimerkiksi naiset jätetään selkeästi sivuun ilman määrittelevää rajausta, silloin kun heillä on vain marginaaliarvo. Merkityksetöntä se on silloin, kun kirjaa arvioidaan - kirja on "hyvä" tai "huono", kirjailijan sukupuolella ei ole asian kanssa mitään tekemistä, ei ainakaan pitäisi olla.
reetta kirjoitti 02.07.2007 - 22:52
Nerokas puheenvuoro!!! Melkein ilon kyynel (sic) karahti silmään lukiessani.

Ja tuli mieleen raru: Naishuumori ja ruumiillisuus Weldonin Naispaholaisen elämä ja rakkaudet -teoksessa. Huono raru, mutta naishuumoria tuli pohdittua suunnalta jos toiseltakin.

Onneksi ei liian vakavasti - nainen osaa nauraa naiseudelleen. Miesten nauru itselleen on enemmän näennäistä: stereotyyppien alasampumista, liioittelua ja toisten mollaamista.

Hih hih.
Tuima kirjoitti 02.07.2007 - 23:35
Aihe ainakin kuulostaa kiinnostavalta :)

Mikähän siinä on, että itseironia ei tunnu olevan miesten laji? Tai onkohan niin, että me naiset emme ymmärrä miesten itseironiaa eivätkä miehet naisten?
jukka kirjoitti 04.07.2007 - 10:59
Tuossa viimeisimmässä virkkeessä on jotain, mikä näyttää aika uskottavalta. Sillä kyllähän Hotakainen, Tervo ja Seppälä juurikin ironisoivat miehenä olemisen meininkiä – ja terävästi.

Tapaus Hotakaisesta: mies ei tosiaan enää nykyään ole kovin hauska. On mennyt koko ajan vakavampaan suuntaan. Semmoiset teokset kuin Bronks, Klassikko ja Sydänkohtauksia naurattivat vielä. Erityisesti Klassikko on hassu, jos sitä kirjasta etsitään.

Yritän tässä kuumeisesti miettiä, kuka naiskirjailija olisi onnistunut naurattamaan minua... Hazard! Kai niitä oikeasti enemmänkin on, ei vain juuri nyt tule mieleen.
Tuima kirjoitti 04.07.2007 - 11:41
Kärjistyksistä huolimatta pitäisi yrittää nähdä asioiden eri puolia (vaikka tuossa artikkelissa eri puolia ei käsitelty paljoakaan, lähtökohta oli puhtaasti se, että huumori on miesten laji, piste) ja jos miehet eivät tajua naisten ironiaa, niin miksi naiset ymmärtäisivät miesten?

Hotakainen on siitä harvinainen mieskirjailija, että hänellä on kykyä paikoitellen kirjoittaa kuin (ärtynyt) nainen, hän osaa katsoa mieshahmojaan naisen silmin. Klassikossa minusta ei ollut muuta hauskaa kuin poliisin pitkä monologi (parasta se oli elokuvassakin), mutta ehkä se muu oli liian miestarinaa enkä ymmärtäny sen tasoja.

Tervossa taas viehättävät ne äkilliset karheanherkät hetket, jolloin hän kuvaa miehen suhdetta lapsiin. Tervo on saanut minut nauramaan ja itkemään ja siksi pidän hänen kirjoistaan enemmän kuin Hotakaisen.
jukka kirjoitti 04.07.2007 - 13:42
Kyllä, olen siis aivan samaa mieltä, jos tästä tuli jotain epäselvyyttä.

En kompannut Hesarin juttua, vaan kirjoittaessani: "Tuossa viimeisimmässä virkkeessä on jotain, mikä näyttää aika uskottavalta" viittasin tähän: "Tai onkohan niin, että me naiset emme ymmärrä miesten itseironiaa eivätkä miehet naisten?"

Ehkä juuri itseironia on sellainen laji, jolle toisesta tulokulmasta ei osaa nauraa. Se ei ulkopuoliselle töki jotain tuttua ja jo ennestään pöljäksi asiaksi tunnistettua, vaan mahdollisesti ennemminkin paljastaa jotain huolestuttavaa/paheksuttavaa/säälittävää.
Tuima kirjoitti 04.07.2007 - 17:16
Jukka, ymmärsin kyllä pointtisi, ei ollut väärintulkinnan vaaraa. Tuo määritelmäsi vaikeudesta ymmärtää itseironiaa on minusta osuva. Pitää tosiaan tietää mikä on pöljää, mutta se ei ole ainoa itseironiassa osuva asia. Myös kipukohdat ovat vahvasti mukana.
Kirsti kirjoitti 05.07.2007 - 18:50
Kun luin tuon jutun Hesarista, ajattelin että siitä pitäisi kirjoittaa Hömpän helmiin, mutta se jäi ja nythän sinä sitten sanoitkin suurin piirtein kaiken mitä olin asiasta ajatellut.
Tuima kirjoitti 05.07.2007 - 19:30
Mikään ei estä kirjoittamasta sinne uutta - tai sitten Nonoon, jossa tämä juttu on Marian pyynnöstä myös julkaistu.
Saara kirjoitti 06.07.2007 - 12:38
Kerta kaikkiaan. Hieno kirjoitus, Tuima. Olen ihan kesäterässä ja kavahdan vielä kaikkea vakavaa keskustelua - edes huumorista - mutta jos sen verran kuitenkin, että olen lukenut noiden mieskirjailijoiden teoksia nauramatta kertaakaan. Itse asiassa Juoksuhaudantietä lukiessani tunsin oloni kiusaantuneeksi. Kaikki sen huumori oli netin keskustelupalstojen tasoista nokkeluuksien latelemista, vailla varsinaista syvällisyyttä. Jotakin siinä huumorissa siis on, sillä ovathan nuo palstatkin eri suosittuja.

En tiedä, voisiko olla niinkin, että suomalainen mies jähmettyy kauhusta, kun nainen nauraa itselleen. Ja kun nainen nauraa itselleen, mies tekee itsestään naurunalaisen, koska ottaa naisen vakavasti. Mitä minä yritän sanoa? Siis miehet ottavat vakavasti sen, mitä rakastavat. Siksi naisille ei voi nauraa.
Tuima kirjoitti 06.07.2007 - 15:14
Saara, "Siis miehet ottavat vakavasti sen, mitä rakastavat. Siksi naisille ei voi nauraa." on varmaan osatotuus ja lisäksi se, miehet saattavat epäillä naisten nauraessa itselleen ehkä nauravan pienesti myös miehille. En tiedä. huumori on vaikea laji, sen ymmärtäminen myös.
ämmi kirjoitti 06.07.2007 - 15:30
Kauniisti ajateltu, Saara, mutta epäilen, että putkiaivoihin eivät kiemurat sovi. Ei sisällepäin katselu. Kun pysyy jonossa kavereiden kanssa, voi niille nauraa. Ja tippaleipä aivot eivät ymmärrä sellaista yksinkertaisuutta. :O
Rosetta Kivi kirjoitti 06.07.2007 - 17:36
Aamen ja aplodit! Olemme samoilla linjoilla...:)
Tuima kirjoitti 06.07.2007 - 17:38
:)
Saara kirjoitti 06.07.2007 - 18:32
Heh, minusta se kun oli just hirveän yksinkertaisesti ajateltu.
Jukka kirjoitti 07.07.2007 - 09:39
Melkoinen yksinkertaisuus Ämmiltä. Otetaan se nyt sitten itseironiana, vaikkei täältä päin katsottuna nauratakaan.
Tuima kirjoitti 07.07.2007 - 22:11
Jospa se oli raju kärjistys?
jukka kirjoitti 08.07.2007 - 08:26
Sitä minäkin pahoin pelkään. Siksi se ei naurattanutkaan vaan meni ohi kohteen.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja

Profiilikuva ©SusuPetal

 

*******************************

Onko huonoa kirjallisuutta?

Sivut


Site Meter