Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
28.04.2006 - 23:54
Tienpäällä kirjoitti provosoivan hauskasti ja hieman surumielisestikin TosiMiehistä ja TosiNaisista ja kaipaili luettavakseen muiden näkökantoja asiasta. Oman käsitykseni TosiMiehestä voin kirjoittaa, mietteet TosiNaisesta jätän vielä hautumaan.

Vierastan käsitettä TosiMies. Siitä tulee mieleen Iso-Arska, Willis ja Eastwood, nuo elokuvamaailman vähäsanaiset action-sankarit, joiden yksi-ilmeisissä kasvoissa leuka värähtää harvoin ja suu taipuu hymyyn vieläkin harvemmin. He pelastavat kaupungin tai maailman, ovat omassa elämässään yksinäisen tien kulkijoita, jotka tuntevat karheaa ja peiteltyä ystävyyttä kulkukissaa tai jotakuta hyljeksittyä kohtaan. Yksinäisiä hahmoja, joihin ei oikein osaa liittää kumppania eikä perhettä.

Todellisen elämän tosimiehet (!) ovat erilaisia. Minusta tosimies on luotettava, uskollinen, perheeseensä sitoutunut, asiansa hoitava ja miehekkään kohtelias. Hänen miehuutensa ei ole kiinni uusimmasta auto- ja kännykkämerkistä, hän ei yritä olla nuorempi kuin on, hänen ei tarvitse vaihtaa vaimoaan simpsakkaan sihteeriin, kun vaimon ikävuodet ovat kaartuneet keski-iän puolelle. Hän kestää vaimon ylikilot, hormoniheilahdukset, vaihdevuodet ja ompeluseuran. Hän saattaa vetäytyä autotalliin tai lenkkipolulle vetämään henkeä, mutta hän myös sanoo sanansa kodin sisustuksesta. Tosimies haluaa olla lastensa rinnalla taaperoiän uhmakausissa ja murrosiän kipuiluissa. Hän rakastaa, luottaa ja tukee. Eronneenakin hän pitää huolta lapsistaan, koska on isä. Hänellä on oma määränsä huumorintajua ja hän osaa ottaa asiat sopivan rennosti, ei pingota, niuhota eikä määräile. Hän on oma itsensä ja antaa muidenkin olla, hän ei pyri muuttamaan muita, koska tietää sen turhaksi. Tosimies ei viipota uran perässä perheen kustannuksella, hän on tasa-arvoinen tekemättä asiasta numeroa. Tosimies kunnioittaa naista, vaikka voi miesporukassa hieman naureskellakin naisen kotkotuksille. Tosimies on tavallinen mies.

marja-leena kirjoitti 29.04.2006 - 01:07
Tosin hienosta sanottu, olen samaa mieltä!
Tui kirjoitti 29.04.2006 - 01:14
Kiitos, Marja-Leena :)
Silja Orvokki kirjoitti 29.04.2006 - 01:50
Minun isä ja veli ovat malliesimerkkjä tosimiehistä, jotka nauttivat arjesta, hoitavat perheen ja ovat isiä lapsilleen ja lapsenlapsille. Olen heistä erittäin ylpeä!
Louhi kirjoitti 29.04.2006 - 02:11
Ihanaista vappua!

Lupaan ajatella tosimiehiä ja -naisia, mutta en vielä ; )

Tui kirjoitti 29.04.2006 - 07:31
SIlja, kuulostavat aivan tosimiehiltä. Kyllä heistä voi ollakin ylpeä.

Louhi, sitä samaa. Kyllä tosinaisia ja -miehiä ehtii ajatella myöehmminkin. Aiheen kiinnostavuus ei haihdu.
Maria kirjoitti 29.04.2006 - 09:15
Perinpohjaisesti luotaat ideaalia miestä. Mistäköhän tuo "ideaali" tuohon popsahti?
Tui kirjoitti 29.04.2006 - 09:23
Tunnistatko oman ihannemiehen piirteitä kuvauksessa? Aika haastavaa oli pohtia, mitä piirteitä liittää tosimieheen. Ideaali-ihmisiä ei ole olemassakaan, kaikilla meillä on vikamme, niin tosimiehillä ja naisilla kuin meillä tavallisillakin tallaajilla. Ei tuo lista minusta niin kauhean taivasta syleilevä kuitenkaan ole. Moni tunnistanee siitä omia piirteitään.
SusuPetal kirjoitti 29.04.2006 - 09:39
Aika kattava määritelmä, ei tuohon paljon ole lisäämistä. Tosimies kuulostaa mukavalta ihmiseltä, niin kuin varmaan tosinainenkin.
Tosi-ihmisiä. Vastuullisia ja vallattomia:)
Tui kirjoitti 29.04.2006 - 09:52
Jonkun mielestä tosimies voi olla tylsä, mutta se riippuukin siitä mitä etsii. Ainahan nämä tosimies/nainen-jutut ovat ideaaleja,mihin Mariankin viittasi, mutta eihän tällaisiin listauksiin vikoja ole tapana kirjatakaan. Aika fiktiivisiä hahmojahan nämä T/tosimiehet ja -naiset ovat.
Anada kirjoitti 29.04.2006 - 11:00
Loistava kirjoitus :)

TosiMiehestä tosiaan tulee ensimmäisenä mieleen jotain ihan muuta kuin luotettava ja uskollinen perheenpää. Mukava, että ihan tavallisiakin miehiä arvostetaan vielä :)
Tui kirjoitti 29.04.2006 - 11:49
Anada, jospa tietäisit kuinka moni nainen oikeasti pitää tavallisista miehistä ja näkee juuri näissä tosimiehen piirteitä, voisit yllättyä. Testaapa omassa blogissasi ja lue naisten kommentteja.

Jos miettii elokuvien TosiMiestä, joihin voisi lisätä huoletta muutaman lännensankarinkin, niin perheenisätyyppiähän he eivät edusta. Mutta sankarillisuutta ja ns. sankarimiehekkyyttähän heihin liitetään ja usein myös ehdoton oikeuden mukaisuus.

Edellisen kirjoitukseni mukaan totean vielä "Perheenpää on vanhemmat" :)
tienpäällä kirjoitti 29.04.2006 - 13:23
Hmm... Ihan kohtuulliselta kuulostavia odotuksiahan nuo oli. Enimmäkseen.
Soon vaan kuitenkin jossain määrin niin, että jokaisessa tosimiehessä asuu pala kaipuuta olla TosiMies. Viimeistään siinä vaiheessa, kun eukko ottaa ja lähtee sen TosiMiehen matkaan. Siinä vaiheessa taas kerran kysytään "miksi naiset aina rakastuvat renttuihin".
Toisaalta muistan lukeneeni naisen valitsevan eri miehet pariutumiseen ja perheen perustamiseen. Ehkä soon siis vain biologiaa ja geenitekniikkaa, tämäkin asia ;)
Tui kirjoitti 29.04.2006 - 13:33
Jaa, Tienpäällä, enpä tiedä. Jokainen yksilö kai tekee ratkaisut omista odotuksistaan ja toiveistaan käsin, ei kai niitä liikaa voi yleistää edes biologian perusteella. Voi varmaan ajatella myös, että jokaisessa miehessä on pala TosiMiestä, kenellä mitenkin ilmentyen. Ehkä arjen rutistuksessa sitä mielellään olisi TosiMies ja kaipa nainenkin joskus olisi mieluusti hetken TosiNainen, mitä se sittewn ikinä tarkoittaakin.
tienpäällä kirjoitti 29.04.2006 - 13:37
Niin, jokainenhan sitä itse tiensä valitsee - tai ainakin mihin suuntaan risteyksistä kääntyy.
Ehkä soon arkena tuumiskeltava tätäkin asiaa lisää odotusten ja toiveiden kannalta.
Jos vaikka jotain joskus vielä oppisi, kun tarpeeksi funtsailee ja muilta opastusta saa.
Tui kirjoitti 29.04.2006 - 13:40
Eikös se ole kiinni ihan vain omasta oppimishalusta? En tiedä paljonko muiden kirjoituksista ja kommenteista varsinaisesti oppii, ehkä ne vain antavat aineksia siihen omaan mietiskelyyn ja sieltä omasta itsestä sitten kaiken sulattelun jälkeen löytyy se, miten itse maailmaa haluaa katsella. Ainoa missä minä ketään pystyn opastamaan on kirjasuositukset :)
riirii kirjoitti 29.04.2006 - 17:03
Hyvä! tuommonen Tosimies olisi ollut minullekin "ideaali" mutta olen enempi hankkinut kokemusta Tienpäällä esiin tuomasta renttuosastosta. Yleistää ei voi, samaa mieltä Tuin kanssa. Joitakin yleisluontoisia odotuksia voipi olla mutta me ihmiset ollaan erilaisten elämänkokemusten ja historioitten muovaamia persoonallisuuksia. Hiomista suhteet vaatii. Hyvin yksimielisiä tunnumme olevan ihannemiehestä, mutta miksiköhän niin moni liitto kariutuu, miksi nykyisin on niin paljon eronneita?
Tui kirjoitti 29.04.2006 - 17:24
Hei Riirii! Hyvä kysymys. Onkohan meillä kuitenkin liikaa odotuksia toista ja yhdessäoloa kohtaan? Ehkä ihmiset eivät ole nykyisin hyviä kestämään arkea yhdessä, en tiedä. Jokainenhan itse päättää kuka hänelle on se tosimies tai -nainen, keskinäisestä kemiastahan siinä kuitenkin on kyse. Toinen kestää renttua, toista miellyttää tavallisempi tapaus. Onneksi ei ole olemassa yhtä muottia, johon kaikkien olisi mahduttava.
Äijä kirjoitti 29.04.2006 - 18:39
Myöhäinen Äijä se vielä näitä tosimiesjuttuja kommentoi. Jos sinulla on tuommoinen, niin ole hyvä ihminen onnellinen, etenkin jos sitä voit sietää.

Oma kokemus on kuitenkin se, että kyllä se on nainen, joka liitämään lähtee.
Äijä kirjoitti 29.04.2006 - 19:26
Tuli vielä mieleen, ja olkoon tämä viimeinen sanottavani tähän tasa-arvoa sivuavaan keskusteluun.
Voimme ensimmäisessä avioliitossani huonosti. Jos minä olisin lähtenyt, se olisi ollut Vastuutonta ja Haihattelua.
Mutta kun toinen puolisko sen teki, se oli Vastuun Ottamista Omasta Elämästään.
Olen puhunut.
Tui kirjoitti 29.04.2006 - 19:49
Kai nyt miehetkin lähtevät litomaan? En ymmärrä mainitsemaasi jaottelua ensimmäisen erosi kohdalla. Kuka näitä tuomioita on jakanut? Miten muka sinun päätöksesi olisi voinut olla miinus- mutta naisen plussamerkkinen? Suhteessa kumpi tahansa voi voida huonosti, ei kai se ole sukupuolijuttu vaan yksilökysymys.
tienpäällä kirjoitti 29.04.2006 - 23:21
Soon julkinen mielipide, joka sen jaottelun tekee - ja ne Kaiken Tietävät muut ihmiset.
Toisaalta joidenkin mielestä vika on aina lähtijässä sukupuolesta riippumatta, jolloin ei edes vaivauduta pohtimaan MIKSI. Siis ihan oikeasti miksi.
Tui kirjoitti 30.04.2006 - 09:03
Huomenta, Tienpäällä. Niin se varmaan on. Olen sitä mieltä, että ulkopuoliset harvoin tietävät mikä pariskuntaa pitää yhdessä ja toisaalta mikä heidät lopulta saa eroamaan. Kyse on kai lopulta niin henkilökohtaisista asioista, ettei niitä ole helppo muille selittää. Siksi tuo Miksi jää usein ihan fiksuiltakin sivullisilta tavoittamatta. Ja Kaiken Tietäväthän nyt tunnetusti eivät mitään tiedä.
Maria kirjoitti 30.04.2006 - 09:20
Huomenta Tui.
Monet elämäni tosimiehistä valitettavasti ovat olleet sinun tosimiehiesi vastakohtia: etäisiä, kireitä nipottajia. Siitä ihmettelyni.
elvis kirjoitti 30.04.2006 - 11:25
Nyt "tiedettä" peliin.
Tässä työkalu TOSIMIEHEN määrittelyyn.
www.seta.fi/transtukipiste/pelit/ttp0902.php
Vastaa kyselyyn Tosimeihesi puolesta ja selviää, onko hän tosimies, Tosimies, TosiMies vai TOSIMIES.

Hauskaa vappua.
Tui kirjoitti 30.04.2006 - 11:44

Maria, jokaisella naisella on oma tosimiehensä eli jokainen käsittää tosimieheyden omalla tavallaan. Kirjoitus syntyi Tienpäällä esittämän osittaisen haasteen vuoksi ja oli aika vaikea kirjoittaa. Tosinaisista en edes taida osata kirjoittaa. Ei mies kaikkia listani tosimiesmääritelmiä täytä eikä tarvitsekaan.

Elvis, en minä voi kenenkään puolesta tuollaisia täyttää :), mistäs minä tiedä mitä kukakin päässään ajattelee. (Vaihtoehdot oli aika hoopoja, miksei saanut valita useampaa kohtaa?) Hauskaa vappua sinullekin!
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja

Profiilikuva ©SusuPetal

 

*******************************

Onko huonoa kirjallisuutta?

Sivut


Site Meter